Tuesday, July 26, 2016

Tarikan Terbaru Di Pulau Langkawi

Lokasi : Langkawi Skycab, Gunung Mat Cincang, Langkawi
Kereta kabel Langkawi terletak di Gunung Mat Chinchang, barat laut pulau LangkawiKedahMalaysiaKereta kabel ini mula dibuka kepada umum pada 27 Februari 2005 untuk memudahkan pelancong tiba ke puncak gunung yang tingginya 713 meter. Panorama gunung batu kapur zaman geologi Cambrian 500 juta tahun ini memang menarik. Panjangnya 2.2 km dan terpanjang di dunia, mengalahkan kareta kabel di Switzerland.
Asalnya sistem pengurusan kereta kabel ini dikendalikan oleh Langkawi Cable Car. Namun kini, ia diselenggara dan diuruskan oleh Panorama Langkawi Sdn. Bhd. (PLSB), iaitu anak syarikat milik penuh Syarikat Prasarana Negara Berhad. Sistem pengangkutan kereta kabel ini dibina dari April 2001 hingga Ogos 2004. Panjang keseluruhan kabel ialah 919.5 meter dan telah mencipta rekod Malaysian Book of Records.
Kereta Kabel Langkawi kat Gunung Mat Cincang dah ada gondola kaca kristal. Siapa yang berani ride gondola ni angkat tangan???







Panorama Langkawi Sdn Bhd (PLBS) menawarkan SkyGlide iaitu kabin pengangkutan yang membolehkan pengunjung melawat titian gantung atau SkyBridge tanpa perlu berjalan kaki.
Melalui laman web syarikat itu, walaupun berjalan kaki untuk ke SkyBridge adalah menyeronokkan tetapi ia agak mencabar terutamanya kepada warga emas dan kanak-kanak.
Oleh itu, dengan SkyGlide pengunjung akan mempunyai cara yang lebih cepat dan mudah untuk melawat SkyBridge dimana sebelum ini pengunjung perlu berjalan kaki melalui denai hutan lebih kurang 10 minit.
SkyGlide adalah jenis kabin pengangkutan yang boleh bergerak ke atas dan ke bawah mengikut tahap cenderung tertentu dan boleh memuatkan 12 penumpang atau 1050 kilogram beban bagi setiap perjalanan yang mengambil masa hanya 2 minit.
Tiket SkyGlide dijual secara berasingan daripada tiket SkyCab standard dengan bayaran tambahan RM10 bagi dewasa dan RM7 untuk kanak-kanak untuk kedua-dua hala pergi dan balik.
Pengunjung turut boleh membeli tiket sehala bagi yang menginginkan pengalaman berjalan kaki serta menaiki kereta kabel SkyGlide.
Kereta kabel Langkawi terletak di Gunung Mat Chinchang mula dibuka kepada umum pada 27 Februari 2005 untuk memudahkan pelancong tiba ke puncak gunung yang berketinggian 713 meter.

No comments:

Post a Comment